Розвиток дитини по місяцях до року

%d0%bc%d0%bb%d0%b0%d0%b4%d0%b5%d0%bd%d0%b5%d1%86-%d1%81-%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%b8%d1%82%d0%b5%d0%bb%d1%8f%d0%bc%d0%b8-5

1 місяць

Фізичний розвиток:

• рухи рук і ніг не координовані;
• смоктательний рефлекс проявляється спонтанно;
• дитина тримає долоні розкритими або в кулачках, ручки і ніжки – в напівзігнутому положенні;
• часто повертається зі спини на бік;
• після наповнення сечового міхура спостерігається спонтанне сечовипускання (18-25 разів на добу);
• частий стілець (5-7 разів на добу);
• тривалість сну 18-20 год на добу, під час якого дитина може прокидатися 7-8 разів.

Пізнавальний розвиток:

• дитина розглядає предмети, але поки не тягнеться за ними;
• може ненадовго переводити погляд на світ або яскраві предмети;
• нахиляється до грудей, навіть коли його не годують;
• швидко вистачає покладені в долоньку предмети, але тут же їх відпускає:
• пам’ятає предмети, які з’являлися кілька секунд назад;
• дізнається мати по запаху і голосу.

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина проявляє активність протягом однієї години з десяти;
• плаче, коли потребує допомоги;
• затихає, коли його беруть на руки;
• під час неспання обличчя виглядає байдужим і нічого не виражає;
• здатний встановлювати контакт очима;
• реагує на голос;
• пристосовує своє становище до рук людини, яка його тримає;
• у відповідь на усмішку матері дивиться на її обличчя.

2 місяці

Фізичний розвиток:

• дитина піднімає голову і тримає її кілька секунд;
• координує рухи голови і очей;
• відчуває себе комфортно, лежачи поруч із матір’ю, коли є можливість смоктати її груди;
• іноді прокидається для сечовипускання.

Пізнавальний розвиток:

• дитина здатна до зорового і слухового зосередження;
• повертає голову в напрямку джерела звуку;
• здригається і вслухається при сильному звуці;
• зосереджує свій погляд на обличчі матері;
• відстежує рух предмета по горизонталі;
• координує дії рук і роботу очей (намагається хапати предмети і стежити за ними, фіксуючи свій погляд).

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина спілкується з матір’ю допомогою різних звукових сигналів, сміху, посмішки, крику або плачу ;
• виявляє інтерес до навколишнього оточення;
• розрізняє своїх і чужих, реагує на одних радісним пожвавленням, на інших – плачемо;
• висловлює багату емоційність (радість, відчай, роздратування, біль, спокій);
• проявляє перші ознаки самоствердження і самосвідомості;
• на гучну музику реагує плачем, на танцювальну – пожвавленням, при звуках колискової заспокоюється;
• намагається наслідувати промови і криків старших дітей або дорослих .

Розвиток мови:

• крик стає все більш ситуативним (коли голодний, щось болить або мокрий );
• з’являються слабкі гортанні звуки (“ах”, “ух”, “ех”);
• з’являються інтенсивні спонтанні звуки і агукання;
• пожвавлюється при вигляді обличчя рідної людини.

3 місяці

Фізичний розвиток:

• дитина підтягується на руках, намагається піднятися, упирається ногами, відштовхується від опори;
• стоїть і перебирає ногами, коли його підтримують під пахвами;
• тривалий час утримує голову;
• сидить на руках у мами;
• під час годування вистачає груди руками і мне;
• будучи на животі, перевертається на бік;
• періодично піддається висаджування;
• радіє водним процедурам.

Пізнавальний розвиток:

• дитина повертає голову до джерела звуку (брязкальце, дзвіночок, голос мами і т.п.);
• бачить навколишні предмети на відстані 30-40 см і фокусує на них свій погляд;
• намагається дотягнутися до зацікавив предмета;
• стежить за переміщаються іграшками та вистачає їх;
• здатний “добудувати” траєкторію переміщення предмета, коли він зникає з поля зору;
• починає орієнтуватися в приміщенні дитячої кімнати.

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина може спокійно 10-15 хв. обходитися без матері;
• цікавиться її руками та іншими частинами тіла;
• проявляє ознаки образи, почуття гумору і збентеження;
• переважає спокійне, веселе і товариське самопочуття;
• добре відрізняє своїх від чужих, адекватно реагуючи на обидві групи людей;
• про всі свої потреби повідомляє звуками;
• демонструє готовність до спілкування за допомогою зорового контакту.

 

4 місяці

Фізичний розвиток:

• дитина перевертається з живота на спину і зі спини на живіт;
• піднімається на руках, коли лежить на животі;
• стає на карачки і розгойдується;
• коли лежить на спині і тримає дорослого за руку, підтягується;
• притискає яснами материнські груди;
• із задоволенням купається і потім переодягається в чистий одяг.

Пізнавальний розвиток:

• дитина тягнеться за іграшками, які висять на відстані витягнутої руки над його грудьми;
• стежить за іграшкою, коли вона переміщується вгору, вниз, вправо або вліво;
• бере і утримує іграшку двома руками, тягне її в рот, постукує іграшками один про одного;
• проявляється вибірковість до різних звуків;
• добре орієнтується в приміщенні дитячої кімнати;
• знає, де знаходяться основні предмети;
• сприймає фактуру й кольори предметів, розрізняє тональність музичних звуків;
• спостерігає, як їдять дорослі.

Емоційно- соціальний розвиток:

• дитина обмацує ноги, вистачає геніталії, смокче великі пальці ніг;
• активно висловлює радість і дзвінко сміється;
• самостверджується, коли відвертається при зверненні до нього дорослого;
• активно цікавиться предметами і людьми;
• цікавиться кімнатними рослинами і тваринами;
• починає жестикулювати, стимулюючи дорослого до спілкування.

Розвиток мови:

• дитина агукає і активно лепече;
• сміється і радісно скрикує;
• добре диференціює склади;
• охоче вислуховує звернену до нього мову;
• проявляється мову жестів (простягає ручки, коли хоче на руки);
• провокує дорослого на спілкування;
• реагує на голосові інтонації;
• коли запитують “Де мама?”, шукає її очима;
• висловлюється за допомогою кашлю і “гарчання”.

5 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина стоїть, коли його тримають під пахвами;
• сидить, якщо підтримують за обидві руки;
• “танцює” на руках у дорослого;
• поліпшується контроль сечовипускання;
• самостійно утримує в руках іграшки і дрібні предмети.

Пізнавальний розвиток:

• дитина намагається дотягнутися до зацікавив його предмета;
• намагається познайомитися з властивостями предметів: облизує, стукає, кидає, тягне в рот;
• більше цікавиться дорослою їжею;
• під час смоктання грудей відволікається на навколишнє оточення;
• спостерігає за переміщеннями предметів, дізнається улюблені.

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина перестає плакати, якщо чує приємні звуки;
• може самостійно грати (15-30 хв.);
• повідомляє дорослому про бажання побути одному або бути на його руках;
• наслідує поведінку дорослих;
• проявляє вибірковість по відношенню до оточуючих людей;
• здатний розділяти емоційний стан дорослого;
• проявляє ласкавість, прихильність і ніжність до близьких людей;
• удосконалює засоби спілкування з дорослими.

Розвиток мови:

• дитина дізнається іграшки, які називає йому мама (“мяу-мяу”, “му-му”, “гав-гав”).

6 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина стає на коліна і піднімається на ніжки, дотримуючись за опору;
• самостійно сидить протягом 1-2 хв .;
• повзає, переповзаючи невеликі перешкоди;
• просить , щоб його висадили;
• пробує їжу дорослих – жує і ковтає її.

Пізнавальний розвиток:

• дитина бере іграшки руками, перекладає з руки в руку і грає з ними;
• здатний самостійно грати протягом 30-40 хв .;
• по-різному грає з різними іграшками, має свої переваги ;
• цікавиться об’єктами природи, людьми і різними предметами;
• активно досліджує фактуру і властивості предметів.

Емоційно-соціальний розвиток :

• дитина проявляє прагнення в досягненні цілей і сердиться, коли у нього не виходить;
• цікавиться людським обличчям і тілом;
• охоче спілкується з рідними дорослими доступними йому засобами;
• перебуває переважно в бадьорому настрої;
• з радістю відгукується на власне ім’я.

7 місяців

Фізичний розвиток:

• швидко і спритно проповзає незначні відстані;
• ходить, спираючись на руку матері;
• при запереченні чогось розмахує головою;
• прикушує груди матері під час годування;
• позитивно реагує на гігієнічні та гартують процедури.

Пізнавальний розвиток:

• дитина переключає увагу з предмета на предмет, стежить очима за рухами руки;
• цікавиться власною головою, вухами і волоссям;
• починає орієнтуватися в часі;
• активно просить іграшки, грає обома руками;
• із задоволенням рве папір;
• цікавиться виступаючими предметами, охоче відкриває і закриває ящики.

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина вказує на знайомі іграшки;
• намагається слідувати за матір’ю по п’ятах;
• проявляє ніжність до рідних людей, цілує і обіймає їх;
• швидко заспокоюється після удару або догани;
• ревнує маму за те, що та приділяє час не йому;
• по-різному ставиться до чужих і своїх.

Розвиток мови:

• дитина вимовляє склади з використанням кінчика язика (“ва”, “ля”, “ба”, “так”, “ка”), подвоює склади (“ма-ма”, “та-та “і т.д.), розміщує склади ланцюгом (” а-да-да “,” па-па-па “,” ба-ба-ба “,” а-та-та “тощо .);
• намагається копіювати звуки мови дорослих;
• відгукується на власне ім’я;
• здатний цокати мовою.

8 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина самостійно піднімається і опускається, варто при підтримки дорослого;
• балансує деякий час без опори;
• ходить, дотримуючись за опору;
• може відмовитися від висадки, коли не хоче;
• коли сидить, може змінювати положення ;
• долає невисокі поріжки.

Пізнавальний розвиток:

• дитина наполегливо намагається дістати іграшку, коли вона знаходиться недалеко (1-2 м);
• часто кидає іграшки на підлогу, шукає їх і може підняти на прохання дорослого або власною ініціативою;
• цікавиться дверцятами, вмістом шаф, механічними іграшками і дрібними речами ;
• проявляє різну реакцію на фактуру різних поверхонь (щітка, хутро, гладка дошка тощо);
• намагається грати з справжніми речами (телефоном, посудом і т.д.).

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина активно досліджує тіло, голову, волосся і обличчя (своє і дорослого);
• може відмовлятися від сидіння на руках у матері;
• протягом деякого часу не потребує підтримки і присутності дорослого;
• боїться чужих і плаче, коли вони хочуть взяти його на руки;
• жестикулює руками при спілкуванні з дорослими (“Привіт”, “Бувай”).

9 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина стоїть самостійно, ходить за підтримки опори;
• залазить на диван або крісло, перелазить через перешкоди;
• опускається і піднімається на похилу гору;
• дістає предмети на рівні свого зростання в межах піднятої руки;
• жує і ковтає тверду їжу дорослих;
• сигналізує про фізіологічні потреби;
• імітує деякі фізіологічні процедури (сідає на горщик, вмивається, миє руки і витирає ніс).

Пізнавальний розвиток:

• дитина шукає зниклі предмети;
• маленькі предмети бере двома пальцями, великі – всією п’ятірнею;
• виймає предмети з ящика, коробки або відерця;
• вкладає предмети в коробочки і баночки, співвідносить їх за розмірами;
• засовує пальчики в кільця і отвори, обмацує різні предмети;
• представляє місце розташування і функціональне призначення приміщень у будинку;
• самостійно освоює життєвий простір будинку;
• з інтересом стежить за подіями навколо.

Емоційно- соціальний розвиток:

• дитина наслідує, повторюючи за дорослими окремі предметні дії;
• досліджує навколишнє середовище;
• самостійно займається протягом 30-50 хв.;
• у спілкуванні з дорослими використовує виразну міміку і жести мовлення.

10 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина самостійно стоїть і робить перші кроки без підтримки;
• самостійно піднімається і сідає;
• охоче жує і ковтає тверду їжу, із задоволенням бере участь в трапезі дорослих;
• знає призначення серветки, носовички, гребінці і горщика;
• контролює процеси дефекації і сечовипускання.

Пізнавальний розвиток:

• дитина використовує вказівний жест;
• накидає один предмет на інший;
• піднімає руки вгору;
• контролює і цікавиться процесами дефекації і сечовипускання;
• прагне поповнювати і розширювати наявні уявлення і знання новою інформацією.

Емоційно-соціальний розвиток :

• дитина виконує елементарні предметні дії;
• проявляє ознаки наслідувального поведінки та наполегливості в досягненні мети;
• коли його просять, показує свої частини тіла;
• урізноманітнює засоби спілкування з дорослими;
• в публічних місцях намагається втриматися від плачу.

Розвиток мови:

• дитина заперечливо хитає головою, коли чогось не хоче;
• проявляється лепет у формі монологу;
• вимовлені склади все більше схожі на короткі речення;
• вимовляє 8 -12 осмислених слів;
• відгукується на прохання “дай мені” і своє ім’я;
• реагує голосом на музику;
• розуміє заборони (“не можна”, “ні”);
• показує пальцем на предмет і чекає коментаря дорослого;
• на прохання дорослого може знайти і принести відомий предмет.

11 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина самостійно ходить в певному напрямку;
• спускається і піднімається пологими сходами, дотримуючись за опору;
• більшість висаджування успішні;
• залазить на невисокі об’єкти або підповзає під них;
• активно пробує і жує тверду дорослу їжу;
• радіє приємним і терпить неприємні гігієнічні процедури;
• цінує схвалення своєї акуратності.

Пізнавальний розвиток:

• дитина виконує різноманітні предметні дії (стискає гумові іграшки, катає м’ячик, знімає підвішені кільця, катає коляску, заколисує ляльку);
• скидає предмети або іграшки зі столу;
• розкидає предмети і намагається повернути їх на місце;
• виймає і кладе предмети (іграшки) у відерце або коробку;
• тягне машинку за мотузочку;
• активно цікавиться оточуючими людьми, об’єктами природи, предметами побуту, речами і приладами.

Емоційно-соціальний розвиток:

• дитина успадковує поведінку дорослих;
• здатний до короткочасних самостійних занять ;
• намагається смішити і веселити приємних йому дорослих;
• уважно стежить за реакцією дорослих у нестандартних ситуаціях;
• використовує жестовое мовлення;
• переживає позитивні емоції, коли згадуються приємні йому люди.

12 місяців

Фізичний розвиток:

• дитина досить швидко ходить;
• активно пересуває предмети;
• за допомогою підставок залазить на невисокі об’єкти;
• кличе дорослих при виникненні труднощів.

Джерело: Інформаційний портал

Залишити коментар